|
Aktualności, uchwały, stanowiska
Mazowiecki dialog o pracy i p?acy
Gdy zwi?zkowi cz?onkowie WKDS i niektórzy samorz?dowcy,uczestnicy tego posiedzenia,apelowali, by poszczególne przedsi?biorstwa PKS nie od razu sprzedawa? prywatnej spó?ce, a raczej komunalizowa?, to zarówno wiceminister Skarbu Pa?stwa Miko?aj Budzanowski, jak i Wojewoda Mazowiecki Jacek Koz?owski, zaj?li zdecydowane stanowisko - najwa?niejsze jest, czy przekszta?cenie danego PKS-u umo?liwi dalsze jego dzia?anie. Obaj wyrazili przy tym w?tpliwo??, czy samorz?d ud?wignie ci??ar dokapitalizowania i utrzymania firm przewozowych. Z kolei strona przeciwna alarmowa?a, ?e prywatyzuj?c, a nie komunalizuj?c zgadzamy si? na likwidowanie nierentownych po??cze?, czyli pozbawianie mieszka?ców rubie?y regionu mo?liwo?ci dojazdu do pracy, szko?y, lekarza itp. (Na marginesie - kto wie, czy nowy w?a?ciciel nie postawi ultimatum "nierentownej komunikacyjnie" gminie, by dop?aca?a do przewozów jej obywateli, jak sta?o si? to z komunikacj? kolejow?... To jednak dopiero czas poka?e.) Niestety,w tej kwestii dialog nie by? skuteczny.
Nieco inaczej by?o w sprawie szkolnictwa zawodowego. Wnioski w tej kwestii przedstawi? kolega Jerzy Wi?niewski,wiceprzewodnicz?cy WKDS, a zarazem szef zespo?u do spraw o?wiaty Komisji.
W sprawie kszta?cenia zawodowego wszyscy cz?onkowie tego zespo?u zgodzili si, ?e jednym z najwa?niejszych zada? zreformowanego systemu szkolnictwa zawodowego powinno by? dostosowanie programów nauczania do programu rozwoju gospodarki, ?e absolwent szko?y awodowej powinien by? zdolny do samodzielnego wykonywania pracy, ?e nale?y zwi?kszy? nak?ady finansowe na kszta?cenie zawodowe, a centra kszta?cenia zawodowego i ustawicznego powinny by? organizowane i finansowane przez pa?stwo. Kuratorium, reprezentuj?ce stron? rz?dow?, nie zgodzi?o si? na dwie propozycje innych uczestników dyskusji - nie popar?o wniosku o zmodyfikowanie MEN-owskiego projektu podzia?u zawodów na kilka kwalifikacji oraz propozycji ograniczenia autonomii dyrektorów szkó? w kwestii organizacji praktycznej nauki zawodu i wprowadzenia rozwi?za? systemowych zapewniaj?cych wi?ksz? liczb? godzin praktyk.
Je?li za? idzie o nauczycielskie dodatki wyrównawcze, to wszyscy uczestnicy dyskusji o nich zgodzili si?, ?e nale?y przekonywa? i zach?ca? jednostki samorz?du terytorialnego, w których nauczyciele nie osi?gn?li gwarantowanych prawem wynagrodze?, do ustalenia nowych regulaminów wynagradzania, a ich negocjacje nie mog? by? pozorowane. Zgodzono si? tak?e, i? trzeba tak zmieni? prawo, aby zagwarantowa? wy?sze ?rodki finansowe na wynagrodzenia nauczycieli i pracowników nadzoru pedagogicznego.
|