LexCzarnek i LexWójcik
Rządowy projekt ustawy zwiększającej uprawnienia kuratorów i wprowadzającej ręczne sterowanie oświatą idzie w Sejmie jak burza. Dostał numer 1812 i został skierowany do pierwszego czytania w sejmowych komisjach: Edukacji Nauki i Młodzieży oraz Obrony Narodowej. Co więcej na swojej stronie Sejm informuje już nawet o terminie drugiego czytania i głosowania nad całością ustawy.Obecne 43. posiedzenie Sejmu zaplanowane do 2 grudnia będzie kontynuowane za tydzień. “Prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, dokonało zmiany w terminarzu polegającej na kontynuacji 43. posiedzenia Sejmu w dniach 8 i 9 grudnia (środa – czwartek)” – podał Sejm.
ZNP już w lipcu apelował do Prezydenta, Premiera i Parlamentarzystów o zaniechanie prac nad szkodliwym pakietem zmian „lex Czarnek”!
21 lipca 2021 r. wystosowany został List otwarty organizacji pozarządowych i edukacyjnych z wnioskiem o wstrzymanie niekorzystnych zmian w systemie edukacji planowanych przez Przemysława Czarnka, Ministra Edukacji i Nauki.
LIST OTWARTY
do Pana Prezydenta RP Andrzeja Dudy
Pana Premiera Mateusza Morawieckiego
Pań i Panów Parlamentarzystów
My, Obywatelki i Obywatele, apelujemy o wstrzymanie niekorzystnych zmian w systemie edukacji planowanych przez Przemysława Czarnka, Ministra Edukacji i Nauki.
Uważamy, że zmiany w ramach „lex Czarnek”:
są szkodliwe oraz niekorzystne dla uczniów i uczennic;
ograniczą autonomię szkół, dyrektorów oraz nauczycieli i nauczycielek,
marginalizują rolę rodziców,
pozbawią uczniów możliwości korzystania z wsparcia i doświadczenia organizacji pozarządowych,
obniżą status zawodowy nauczycieli,
pogłębią kryzys kadrowy w szkołach i przedszkolach,
podporządkowują szkoły oraz proces kształcenia kuratorom oświaty,
ograniczą rolę samorządów jako organów prowadzących szkoły,
prowadzą do centralizacji edukacji,
zmierzają w kierunku ideologizacji szkoły – podstaw programowych i całego procesu kształcenia.
W naszej ocenie, skutkiem zaproponowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zmian będzie spadek jakości kształcenia.
Jako przedstawicielki i przedstawiciele wspólnot lokalnych, samorządów miejskich oraz wiejskich, oświatowych związków zawodowych, kadry kierowniczej oświaty, nauczycieli i nauczycielek, organizacji społecznych, a także społeczności szkół publicznych i niepublicznych oraz jako rodzice i uczniowie stanowczo sprzeciwiamy się tym zmianom i apelujemy o zaniechanie prac nad całym pakietem zmian w edukacji pod hasłem „lex Czarnek”!
Edukacja jest naszym dobrem wspólnym. Edukacja publiczna jest również dobrem, które wszyscy współfinansujemy, a Obywatelki i Obywatele mają prawo do wyrażenia troski o edukację i oczekują, że będą mieli także wpływ na jej kształt.
My, Obywatelki i Obywatele:
– oczekujemy, że edukacja będzie przedmiotem wspólnej debaty,
– apelujemy o zaniechanie prac nad pakietem edukacyjnych zmian pod hasłem „lex Czarnek”.
Warszawa, 21 lipca 2021 roku
żródło: www.znp.edu.pl