Dyrektor, czyli kto?
Autonomia dyrektora w szkole w reformie- to pierwsza (12.04.2012) z cyklu konferencji, które przeprowadzi ZNP w ramach swego projektu dotyczącego niezbędnych przemian w edukacji publicznej.
- Chcemy odwrócić dotychczasowy porządek rzeczy i zamiast tylko opiniować przekazane nam projekty, sami przesyłać ministerstwu i rządowi propozycje środowiska oświatowego dotyczące poszczególnych aspektów funkcjonowania edukacji publicznej – powiedział Sławomir Broniarz, prezes Związku, otwierając konferencję.
Wzięli w niej udział dyrektorzy szkół oraz placówek oświaty i wychowania z całego kraju, zaś Tadeusz Sławecki wiceminister edukacji, poinformował o najbliższych planach MEN związanych z zadaniami dyrektorów, a dotyczących organizacji pracy szkół, przedszkoli, subwencji oświatowej, pomocy dla uczniów, informacji oświatowej, cyfryzacji szkół.
W dyskusji mówiono, że dyrektorzy szkół i placówek oświatowych, których jest ponad 35 tysięcy, wykonują zadania nie tylko własne, ale także organów prowadzących, nie mają zaplecza doradczego, funkcjonują pod presją niedostatków finansowych i nadmiaru upolitycznienia samorządu lokalnego. Dyrektorzy przedstawiali obawy swoje i środowiska związane ze zmianiami programowymi i organizacyjnymi, a wchodzacymi w nowym roku szkolnym i podkreślali, że bez należytego wsparcia edukacji trudno liczyć na autonomię szkół i ich szefów. Jeśli wsparcia tego nie będzie, dyrektorzy nadal będą pełnili tylko rolę kasjerów którym brak siły i odwagi.
Więcej – www.znp.edu.pl oraz w Głosie Nauczycielskim